
Octrooi
De tijd dat er nog fijne metrische schroefdraad werd gebruikt is ver weg. Maar tegenwoordig is de snelspan (grove spoed) op ieder bouwwerk niet meer weg te denken. Door de grove spoed kunnen vleugelmoeren loslopen tijden het betonstorten.
Gerrijn© heeft een nieuwe trilvaste vleugelmoer met een gemonteerde veerkrachtige rubberen manchet ontwikkeld. Deze manchet steekt een gedeelte buiten de vleugelmoer. Tijdens het aandraaien wordt de manchet ingedrukt en de vleugelmoer kan niet meer loslopen. De vleugelmoer kan bij wijze van spreken handmatig vastgedraaid worden. Onnodig strak aandraaien (aansnoeren) of aanslaan van de vleugelmoer is nu overbodig geworden. Er wordt soms nog een extra borgmoer of een plakbandje op de centerpen geplakt voor het loslopen van de vleugelmoer.
Door het extra aanspannen treden er beschadigingen op aan de binnenzijde van de bekisting (in het hout trekken van de afstandhouder) en slijtage in de schroefdraad van de vleugelmoer en de staarteind centerpen. Bij het betonstorten kunnen trillingen ontstaan van o.a. de trilnaad tegen de centerpen, trilblokken, statische belastingen, opdrijven van de bekisting en bij bekistingsconstructies waar geen zicht is op de vleugelmoeren, enz.. Deze eenvoudige rubberen manchet lost alle problemen op, met meer betrouwbaarheid en vooral de veiligheid niet te vergeten.